Aan de dialoogfase wordt de laatste jaren hogere eisen gesteld zowel aan opdrachtgevers- als aan opdrachtnemers kant. In een dialooggesprek zitten zowel de OG als de ON met multidisciplinaire teams rond de tafel. Van deze gesprekken hangt veel af. Dit geeft een extra dimensie aan de vaardigheden op communicatief gebied als ook aan de gesprekstechnieken van de betrokkenen.
De DialoogTraining is gericht op het verder ontwikkelen, verdiepen en verbeteren van de communicatie -en gesprekstechnieken die nodig zijn om o.a. essentiële informatie te kunnen genereren ten behoeve van de vereiste kwalificaties.
Het gaat om verdere professionalisering op dit gebied bij de betrokken projectleden gedurende de voorbereiding en de dialoogfase. Dit kan zowel gelden voor de opdrachtnemer als voor de opdrachtgever.
Belangrijke succesfactoren hierin zijn ondermeer het vermogen tot het kunnen geven van sturing en leiding aan een gesprek en het uitoefenen van invloed.
Het gaat om het ontwikkelen van een open attitude en een vertrouwelijk en inspirerend klimaat om de ON of OG uit te nodigen tot een opbouwende dialoog.
Trainingsonderwerpen
· Bewustwording eigen projectcultuur
· Contact maken: vertrouwensrelatie opbouwen/verbinding maken
· Leren sturing geven en invloed uit te oefenen in de gespreksvoering
· Actief Luisteren en de Kunst van het Vragenstellen
· Feedback geven en ontvangen
· Leren omgaan met weerstand en verschillende belangen
· Stijlen van communicatie
· Presenteren
· Zelfreflectie: persoonlijke leerdoelen, effect eigen gedrag op de ander, bewustwording eigen referentiekader,
sterke kanten en aandachtsgebieden
· Vergroten van het zelfbewustzijn en kennis om gerichter een aanpak te kunnen kiezen;
flexibel kunnen schakelen
· Praktische toepassing van hetgeen is geleerd: rollenspel met acteur
· Groepsspirit: creëren van een veilige omgeving waarin men elkaar stimuleert, motiveer en elkaar
op constructieve wijze durft aan te spreken
· Bevorderen van de groepscohesie
Maatwerk
In overleg met de organisatie en het projectteam vindt er afstemming plaats over de precieze aanpak van het programma. Middels interviews worden de wensen en behoeften verzameld, teruggekoppeld en verwerkt in het trainingsprogramma.
Tussen de trainingsdagen in krijgen de deelnemers een opdracht(en) mee om hetgeen geleerd is zich eigen te maken.
De ideale situatie is als de training gehouden wordt op het moment voordat men daadwerkelijk de dialoogfase ingaat.
Hetgeen geleerd is in de training kan gelijk geoefend en toegepast worden in de praktijk waardoor men meer gemotiveerd blijft doordat het effect direct zichtbaar wordt en de gewenste vaardigheden en technieken beter beklijven.
Dit versterkt tevens het ‘ Wij’ gevoel en maakt het team tot een winningteam.
Het na de DialoogTraining monitoren en begeleiden van het team (of individueel) gedurende deze fase behoort tot de mogelijkheden: het verstevigd en verankerd het effect.
Resultaat
· Het eigen gedrag en handelen te herkennen en te sturen in de gewenste richting.
· Het effectiever informatie kunnen vergaren.
· Leren bruggen te slaan middels verbale –en non-verbale communicatie.
· Invloed en impact in de gespreksvoering is toegenomen.
· Beter in staat actief te luisteren en alert te reageren op signalen van de ander.
· Beter weten in te leven in en af te stemmen op de ander en het opbouwen van een vertrouwensrelatie.
· Vermogen meerdere benaderingsstrategieën in te kunnen zetten: schakelen.
· Verrijking en uitbreiding van het gedragsrepertoire op communicatief vlak.
· Bewustwording van elkaars percepties.
· Bewustwording van het effect van het eigen handelen en stijl van communiceren binnen
het eigen team, OG en/of ON.
· Meer openheid, rust en plezier weten te creëren in de dialoogfase.